Du er her:
  • Utstillinger
  • UTSTILLINGER 2019:
    Kongsvinger Kunstforening har gleden av å presentere et stort utvalg utstillinger i 2019.

18. mai – 2. juni:
    Eva Laila Hilsen
    Livets hus
    maleri, grafikk, tegning

Eva Laila Hilsen bor og jobber på Fagernes i Valdres, har utdanning fra Statens Kunstakademi, grafikk 1987-88, SHKS, tegning 1984-83, høgskolen på Hamar og Notodden/tegning, Hamar tegnestudio, og er medlem i Norske Billedkunstnere, Norske Grafikere, Tegnerforbundet, Landslaget Norske Malere og Oppland Bildende Kunstnere.

Eva Laila Hilsen debuterte 1987 i Bodø Kunstforening med utstillingen Underveis. Hun har siden hatt et 50-talls separatutstillinger i private og offentlige gallerier og kunstforeninger i inn- og utland, bl.a. Galleri Norske Grafikere, Tegnerforbundet, Kunstbanken, galleri ismene, Aalesunds kunstforening,  ellers i Istanbul, Paris og Sør-Afrika. I 2017 etter en 2dre pris for sin grafikk i Venezia/Mestre med utstillingen trans form a sjon i Associazione Culturale Internazionale Atelier 3+10, og i september 2018 i Galleria Cloister i Ferrara, Italia med utstillingen the wheel of life.
    Hun har deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger nasjonalt og internasjonalt, biennaler/triennaler i grafikk og tegning. Høstutstillingen, Østlands- Vestlands- og Trøndelagsutstillingen, Norske Bilder m.fl.  Med kunstmappa Blå i The 5th International Artist Book Triennales i Vilnius/Litauen. Hun har stilt ut i New York, og deltatt med en installasjon i et hageprosjekt KlangArten i Darmstadt Tyskland.
    Eva Laila Hilsen har utført utsmykninger i privat og offentlig regi. Er innkjøpt til private og offentlige samlinger, Norsk Kulturråd, Nynorsk Kultursentrum m.fl. samt kommuner og fylker, og er representert i museer i Italia, Portugal, Egypt og Namibia. Hun har mottatt en rekke kunstner- og reisestipend, artist in residence opphold i Norge, Paris, Berlin, Sveits og Italia, samt deltatt på workshop i Namibia, Portugal og Norge.
    2002/05 ga hun ut Eit Rom - Eit Hus og Blå, to kunstmapper, begge med tekster av forfatter og dramatiker Jon Fosse.
    Siden 1991 har huset vært et sentralt billedelement og motiv i Eva Laila Hilsens arbeider. Hun bruker huset som en metafor på livet, og inspireres av naturens farger, dekorative elementer fra bla. folkekunsten mm., og disse elementene gir arbeidene et mykere og mer organisk uttrykk sammen med de stramme, frontale hus formene sier hun.
    I grafikken jobber hun med høytrykk i serier i svart hvitt, ofte med dekorative elementer sammen med de gjentagende husene, huntrykker fra små til store format, og i små opplag. I maleriet og tegning er det farger i gult/guloransje, rødt, blått som ofte dominerer flatene, med overganger i lyse og mørkere toner, også med islett av svart og hvitt i flatene.

I Kongsvinger kunstforening vil hun vise fra sin ”verden”, ”livets hus”, maleri, grafikk, tegning og deler av prosjektet the wheel of life med bla. kunstbok.

webside: https://www.evalailahilsen.no/paintings-2/

14. – 19. juni:
    Elevutstilling, KDA Sentrum vgs.

29. juni – 11. august:
    Sommerutstillingen

24. august – 28. september:
    Festningen
    Syv norske samtidskunstnere er invitert til å utvikle stedspesifikke
    kunstverk inne i festningsmurene på Kongsvinger Festning: Per Christian Brown, Helene Sommer, HC Gilje, Maja Nilsen, Anders Smebye, Serina Erfjord og Ina Åsheim

14. september – 6. oktober:
    Els Geelen

26. oktober – 10. november:
    Inger Marie Berg og Tor Axel Eriksen

30. november – 15. desember:
    Jule- og medlemsutstillingen