Du er her:
  • Arkiv
  • Arkiv

    Tidligere utstillinger
     
    2019:
     

    29. juni – 25. august:
    Sommerutstillingen 2019
    Elena Abessinova
    «ODE TIL LINJEN»
    Tegning - grafikk
    Vernissage lørdag 29. juni kl. 12.

    ELENA ABESSINOVA ble født i 1959 i et kreativt miljø i Kiev i Ukraina.
    Etter utdannelse ved kunstskolen arbeidet hun med reklame og bokillustrasjoner. I 1990 deltok hun på den internasjonale bokbiennalen i Bologna, noe som resulterte i at hun fikk sjansen til å arbeide i Sveits i 18 år og utvikle seg som kunstner. I 2008 flyttet hun til Norge, og etterhvert til Kongsvinger. Spontanitet og intuisjon er viktige elementer når Elena skal skape sine detaljerte og fargerike bilder. Profesjonalitet, skjønnhet og estetikk er viktige begreper. Hun arbeider innen forskjellige genre, tegning, grafikk og maling. Hun jobber både med fri improvisasjon der bildet vokser frem etterhvert, og med studier av historiske og kulturelle begivenheter, nå i det siste Kongsvinger-historie. 

    Det er mye detaljer og historie i Elenas bilder. Derfor har vi denne gangen laget noen korte tekster til bildene. De 13 kongene som har besøkt Kongsvinger (fra 1600-tallet) er også portrettert, fem danske, fem svenske unionskonger og tre norske konger. Kun Oslo har hatt flere besøk - i unionstiden var Kongsvinger et naturlig stoppested på turen mellom Stockholm og Christiania. Velkommen til en spennende og historiespekket sommerutstilling!

     

    14. – 19. juni:
    Elevutstilling, KDA Sentrum vgs. 

    Utstilling av elevarbeider fra Kunst, design og arkitektur
    og Studieforberedende med formgivning

     

    18. mai – 2. juni:
    Eva Laila Hilsen
    Livets hus
    maleri, grafikk, tegning

    Eva Laila Hilsen bor og jobber på Fagernes i Valdres, har utdanning fra Statens Kunstakademi, grafikk 1987-88, SHKS, tegning 1984-83, høgskolen på Hamar og Notodden/tegning, Hamar tegnestudio, og er medlem i Norske Billedkunstnere, Norske Grafikere, Tegnerforbundet, Landslaget Norske Malere og Oppland Bildende Kunstnere.

    Eva Laila Hilsen debuterte 1987 i Bodø Kunstforening med utstillingen Underveis. Hun har siden hatt et 50-talls separatutstillinger i private og offentlige gallerier og kunstforeninger i inn- og utland, bl.a. Galleri Norske Grafikere, Tegnerforbundet, Kunstbanken, galleri ismene, Aalesunds kunstforening,  ellers i Istanbul, Paris og Sør-Afrika. I 2017 etter en 2dre pris for sin grafikk i Venezia/Mestre med utstillingen trans form a sjon i Associazione Culturale Internazionale Atelier 3+10, og i september 2018 i Galleria Cloister i Ferrara, Italia med utstillingen the wheel of life. Hun har deltatt på en rekke gruppe- og kollektivutstillinger nasjonalt og internasjonalt, biennaler/triennaler i grafikk og tegning. Høstutstillingen, Østlands- Vestlands- og Trøndelagsutstillingen, Norske Bilder m.fl.  Med kunstmappa Blå i The 5th International Artist Book Triennales i Vilnius/Litauen. Hun har stilt ut i New York, og deltatt med en installasjon i et hageprosjekt KlangArten i Darmstadt Tyskland. Eva Laila Hilsen har utført utsmykninger i privat og offentlig regi. Er innkjøpt til private og offentlige samlinger, Norsk Kulturråd, Nynorsk Kultursentrum m.fl. samt kommuner og fylker, og er representert i museer i Italia, Portugal, Egypt og Namibia. Hun har mottatt en rekke kunstner- og reisestipend, artist in residence opphold i Norge, Paris, Berlin, Sveits og Italia, samt deltatt på workshop i Namibia, Portugal og Norge.  2002/05 ga hun ut Eit Rom - Eit Hus og Blå, to kunstmapper, begge med tekster av forfatter og dramatiker Jon Fosse.  Siden 1991 har huset vært et sentralt billedelement og motiv i Eva Laila Hilsens arbeider. Hun bruker huset som en metafor på livet, og inspireres av naturens farger, dekorative elementer fra bla. folkekunsten mm., og disse elementene gir arbeidene et mykere og mer organisk uttrykk sammen med de stramme, frontale hus formene sier hun.  I grafikken jobber hun med høytrykk i serier i svart hvitt, ofte med dekorative elementer sammen med de gjentagende husene, huntrykker fra små til store format, og i små opplag. I maleriet og tegning er det farger i gult/guloransje, rødt, blått som ofte dominerer flatene, med overganger i lyse og mørkere toner, også med islett av svart og hvitt i flatene.
     

    I Kongsvinger kunstforening vil hun vise fra sin ”verden”, ”livets hus”, maleri, grafikk, tegning og deler av prosjektet the wheel of life med bla. kunstbok.

    webside: https://www.evalailahilsen.no/paintings-2/

     

    9. – 24. mars:
    Nino Ramsby
    Åpent lør-søn 12-16

    Nino Ramsby föddes 1972 i på Söder i Stockholm. Bildskapandet har pågått sedan han var liten. Efter konstskola (1990-91) och arbete som fotografassistent på Moderna Museet (1993-94) har han i 25 år arbetat som grafisk formgivare, illustratör och fotograf. Nino är även musiker och har sedan tidigt 90-tal släppt ett 20-tal skivor.

    Ett verk kan ha sin början i ett fotografi och sedan med hjälp av datorns oändliga möjligheter bearbetas i  olika lager, oftast med fotograferade strukturer, ibland ytor målade med akvarell eller olja. Bilden skrivs sedan ut på ett högklassigt akvarellpapper och med några få försiktiga penseldrag målar Nino sedan på bilden.

    Milsvida granskogar, i rummet ett fönster som skyddas från insyn och utsikt av en gardin, en park i en stad en kväll, där mörk realism får krocka med ett drömskt och poetiskt berättande. Det handlar om att välja att vara tillgänglig för de detaljer som finns runt omkring. Detta går som en röd tråd genom allt han gör och yttrar sig på olika sätt. Det är ett mycket modigt förhållningssätt och krävande då man måste finnas till hands hela tiden, men det ger också mycket tillbaka ~ till Nino själv och till oss som får se.

     

     

    9. – 24. februar:
    Rolf Grude 
    Close-up / Close up
    Maleri og grafikk

     

    Rolf Kristoffer Grude er født i Oslo 1934, og har bodd på Kongsvinger det meste av sitt liv. Grude jobbet som designer, smykkekunstner og billedkunstner fra 1958, der han særlig ble kjent for stramt oppbygde smykker med vekt på kontrastvirkninger mellom materialer eller overflatebehandling. I arbeidet med metallarbeider og smykker, var det særlig emalje og kobber i todimensjonale uttrykk som fanget interessen hans. Grude arbeidet i mange år parallelt med to – og tredimensjonale uttrykk i metall, og relasjonene til billedkunstens maleri- og grafikkuttrykk ble tydelig. Siden 1970 har han hatt en rekke utstillinger med verkene sine, separatutstillinger og gruppeutstillinger, og Close-up / Close up er den 12. separatutstillingen på Kongsvinger. Dette vitner om en stor produksjon og tette bånd til hjembyen. 

    Karrieren ut over den kunstneriske, spenner fra undervisning i grunnskole, til gallerist, industridesigner, høgskolelektor og dekanus – og man ser at hovedvekten ligger på undervisning. Som en sentral lærer på Blaker fra 1983 - 2001, Høgskolen i forming og produktdesign, var han med på å forme den nye generasjonen av kunsthåndverkere og designere. Grude har også innehatt en rekke verv i organisasjoner og styrer, blant annet som formann i Norske Kunsthåndverkere over en lengre periode.
     
    Grude startet opp Kongsvinger Kunstforening i 1978, og har hele tiden vært en sentral person i driften som gjennom årene har vist seg å være solid forankret i faglig kvalitet. I 2018 ble han utnevnt til æresmedlem, og han er fortsatt en mentor og rådgiver i det pågående arbeidet i kunstforeningen.
     
    Som maler har Grude de seneste årene utforsket det abstrakte formspråket, og tilnærmer seg motivene sine i gjennomarbeidete komposisjoner og fargeklanger. I den aktuelle utstillingen Close-up / Close up vises motiver der han går så tett på motivene sine at de fremstår som rene abstrakte komposisjoner. Samtidig viser han også et utvalg grafikk fra flere år tilbake – og avslutter med denne utstillingen sitt grafiske virke ved å vise en bredde og utprøving av ulike teknikker, der særlig etsningene står sentralt.
     
    Det er en glede å nå kunne presentere Grudes arbeider i utstillingen Close-up / Close up som vises hos Kongsvinger Kunstforening, Galleri Aamodtgården, fra 9. til 24. februar 2019.

     
    2018:
     

    24. november - 9. desember
    Juleutstilling og medlemsutstilling  
    Vernissage lørdag 24. november kl. 12.00
    Åpent tre helger lør-søn 12-16

    I år slår vi sammen juleutstillingen og medlemsutstillingen. På medlemsutstillingen har Kongsvinger Kunstforenings medlemmer mulighet til å delta med egne arbeider i form av maleri, foto, tekstilarbeider, grafikk og skulptur etc. Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en rik, visuell opplevelse!

     

    20. oktober - 11. november
    Gunnar Dietrichson
    Oljemaleri - akvarell
    Åpent 4 helger lør-søn 12-16
    Vernissage lørdag 20. oktober kl. 12.00

    Gunnar Dietrichson ble født i 1933 i Oslo og begynte sin kunstneriske utdanning i 1953 som maleristudent under Per Krohg ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Fra 1956 på Statens kunstakademi under Alexander Schultz. Hans tilværelse var ukonvensjonell. Han giftet seg ikke og stiftet aldri familie. Det var maleri, yoga, og meditasjon som opptok ham. Dag Solhjell skriver i sin bok «Dogmemaleren» at Gunnar Dietrichson var en maler som arbeidet under et strengt reglement. Dogmene var bl. a. at han kun malte i dagslys og han malte kun det han så. Han la aldri noe til et motiv, og trakk aldri fra. Gunnar Dietrichson oppsøkte ikke sine motiv. Motivene kom til ham. Gunnar Dietrichson var ikke opptatt av å stille ut sine bilder. Derfor er veldig mange av hans verk usignert, noe som også underbygger hans holdning at et maleri sjelden eller aldri ble ferdig.

    Da han døde i 2014 ble det funnet over flere tusen lerreter i hans hjem og hytte, en produksjon som vitner om en kunstner som levde og åndet fullt ut for sin kunst. 

     

    15. september - 7. oktober
    Brit Fuglevaag
    Vev
    Ryszard Warsinski 
    Maleri - grafikk

    Vernissage lørdag 15. september kl. 12.00
    Kunstkritiker Olga Schmedling vil åpne utstillingen.
    Åpent 4 helger lør-søn 12-16


    Brit Fuglevaag
     


    Ryszard Warsinski


    Brit Fuglevaag har i mer enn 50 år spilt en sentral rolle i norsk kulturliv. Både som utøvende kunstner og professor, og gjennom et utrettelig engasjement som aktiv deltaker i kulturlivets organisasjoner. Hennes kunst har solide røtter i norsk tradisjon, men ikke bare det. I tillegg til utdanning fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, har hun studert ved Det Polske Kunstakademiet i Warszawa. Hennes kunstneriske formspråk bærer preg av en rekke studiereiser til ulike deler av verden. Brit Fuglevaags bilder er preget av en god, varm stofflighet som sammen med utsøkte farger og høyt utviklet vevteknikk gir de vakreste kunstneriske uttrykk. Hun har mottatt en rekke utmerkelser og hennes billedtepper er innkjøpt av de fleste store kunstinstitusjoner i Norge.

    Ryszard Warsinski ble født 7. mai 1937 i Gdynia, død 21. desember 1996. Han var en polsk-norsk kunstner påvirket av sentraleuropeisk surrealisme. Han studerte ved kunstgymnasiet i Gdynia (1952–57) og ved Det Polske Kunstakademiet i Warszawa under Artur Nacht (1958–64). Hans surrealistiske og ofte ikon-orienterte figurative stil brøt med den tids herskende abstrakte kunst. Han er representert i div. offentlige samlinger og innkjøpt av Nasjonalgalleriet, Museet for Samtidskunst, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd, Universitetet i Oslo, Oslo kommunes kunstsamlinger og Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst. Warsinski var magister i kunsthistorie. Han var gift med billedkunstneren Brit Fuglevaag 1964 - 1979.

     

    29. juni - 29. juli
    SOMMERUTSTILLING
    Jan Georg Digerud 

    Maleri - collage - tegning
    Vernissage fredag 29. juni kl. 19.00
    Fotograf Morten Krogvold intervjuer kunstneren
    Åpent alle dager 29/6-29/7
    man 12-16. tir-fre 11-16. lør-søn 11-17



    Jan Georg Digerud ble født i Kongsvinger 1938. Han gjorde seg tidlig bemerket som designer og tegner. Han tok arkitektutdanning ved universiteter i USA, og ble ble en viktig del av postmodernismen på 1980-tallet. Han har blant annet tegnet fasaden til påbygget på Christiania Glasmagasin og klokketårnet på Grand Hotel, samt en rekke boliger både i hovedstaden og i Kongsvinger - Digerudhuset og Skyrudhuset. I 1995 ble han vært professor ved Arkitekthøyskolen i Oslo.

    Ved siden av arbeidet som arkitekt er Digerud også billedkunstner. Han jobber både med maleri, collage og tegning. I forbindelse med at han fyller 80 år, er hele sommerutstillingen 2018 viet hans arbeid.

     

     

    11. juni – 16. juni
    ENHET 
    Utstilling av elevarbeider fra Kunst, design og arkitektur
    og Studieforberedende med formgivning


    Vernissage mandag 11. juni kl. 18.00
    Ons 12-16. Fre 12-16 Lør 12-16

     

     

    12. mai - 3. juni
    Jarle Holm 
    Kongsvinger, hus og landskap
    Maleri

    Åpent 4 helger lør-søn 12-16
    Vernissage lørdag 12. mai kl. 12.00

    Jarle Holm har en romantisk tilnærming til landskapet, hvor lyset spiller en viktig rolle. Han vil vise naturen med sine skiftninger fra lys til mørke, dens drama, men også melankoli og stillhet. Det meditative element er av stor betydning i arbeidet.  

    Jarle har også i de senere år tatt med hus inn i landskapet. Hus har på en måte fått sjel og et liv fordi  mennesket holder til der og gir huset innhold og historie. Hus gir identitet.  

    Som Kongsvinger-gutt vil han vise noe av byens fine gamle bebyggelse som fortsatt eksisterer, samt bebyggelse som nå er borte. 

    Kunstneren gir halvparten av inntektene fra salget til Frelsesarméen.

     

    14. - 29. april 2018
    Liz Mields-Kratochwil
    Bäume–Landschaften/ Trær–Landskap
    Malerier, pastell og video
     

     

    Liz Mields-Kratochwil født i 1949, lever og arbeider i Berlin. Hennes kunst spenner fra store stål-skulpturer, malerier, tegninger til video. Liz har hatt og har mange utstillinger. Hun er representert i mange samlinger i Tyskland, og skulpturene hennes finnes i mange tyske parker. I sitt omfattende arbeid jobber hun blant annet med motsetningene mellom grunnleggende geometriske former og naturens organiske former. Liz henter ofte inspirasjon ved å foreta reiser på motorsykkel sammen med mannen sin.

    I Kongsvinger Kunstforening skal Liz Mields-Kratochwil stille ut malerier, 
    tegninger og video.

    Les mer:
    http://lizmieldskratochwil.de/bildhauerin/
    http://lizmieldskratochwil.com/

     

     

    10. mars - 25. mars
    Tone Hellerud
    - Nettverk- 


    Tone Hellerud ble født i Kongsvinger 1953. Hun pendler for tiden mellom Italia og Norge,
    hvor hun er bosatt i Rendalen. Tone Hellerud er tekstilkunstner med hovedvekt på teknikken veving, men arbeider ikke alltid på vevstolen. For henne er tråden i veven som danner mønster og strukturer, blitt et symbol eller en metafor for kommunikasjon. Det tar lang tid å planlegge og å sette opp en vev. Hun er også avhengig av andre for å få det utført. I møte med andre kan en idé eller tanke forandres og bli bedre. De siste arbeidene er utført på textillaboratoriet i Tilburg, Nederland, på en datastyrt Jackquardvev. Hun bruker derfor mye tid på å tegne, og i den senere tid har hun også begynt å male. Hun liker å undersøke ting og er over gjennomsnittet interessert i naturvitenskap og biologi.

     

    10. februar - 25. februar
    Elena Abessinova  

     

    ELENA ABESSINOVA ble født i 1959 i et kreativt miljø i Kiev i Ukraina.
    Etter utdannelse ved kunstskolen arbeidet hun med reklame og bokillustrasjoner. I 1990 deltok hun på den internasjonale bokbiennalen i Bologna, noe som resulterte i at hun fikk sjansen til å arbeide i Sveits i 18 år og utvikle seg som kunstner. I 2008 flyttet hun til Norge, og etterhvert til Kongsvinger.
    Spontanitet og intuisjon er viktige elementer når Elena skal skape sine detaljerte og fargerike bilder. Profesjonalitet, skjønnhet og estetikk er viktige begreper. Hun arbeider innen forskjellige genre, tegning, grafikk og maling. Hun jobber både med fri improvisasjon der bildet vokser frem etterhvert, og med studier av historiske og kulturelle begivenheter, nå i det siste Kongsvinger-historie.

     

     

    13. januar - 28. januar
    Medlemsutstilling 2018 

    Medlemmenes egen utstilling - med et stort mangfold av teknikker og motiver!
    Utstillingen er basert på fri innsendelse og er åpen for alle medlemmer. Her vises medlemmenes kunstneriske mangfold i form av maleri, foto, tekstilarbeider, grafikk og skulptur etc. Utstillingen viser hvilket potensiale som finnes blant medlemmene og bærer fram en bred palett av kreativitet og malerglede. Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en rik, visuell opplevelse.

     

    2017:

     

    25. november – 10. desember 2017 
    Juleutstilling 2017 
    Diverse teknikker - 22 kunstnere

    Åpent lør-søn 12-16
    lør 2. des. (julemarked i Øvrebyen)
    åpent 10-16

    Utstillere:

    - Kåre Tveter, akvarell og trykk
    - Gerd Arnesen, Grafikk og maleri
    - Gunnar Dietrichson, akvarell og oljemaleri
    - Geir Jensen, keramikk (fra utst. 4 fra Vestfold)
    - Elena Abessinova, trykk
    - Jan G. Digerud, trykk
    - Skule Waksvik, skulptur
    - Kjell Ivar Wålberg, foto
    - Knut Larsson, foto
    - Nino Ramsby, blandet teknikk
    - Reidar Dreyer, maleri
    - Johannes Borchgrevink Hansen
    - Marthe Kampen
    - Elisabeth Aagensen, maleri, akvarell
    - Dag Skedsmo, div. tekn.
    - Rolf Grude, maleri
    - Arne Bendik Sjur. grafikk
    - Bjarne Røtterud, litografi
    - Arjuna Aasehaug, akryl + trykk
    - Manoel M. Lerin, Foto
    - Hans Borchgrevink Hansen, tegning
    - Ellen Henriette Suhrke, kunst-bok

    Kunstboksalg.



    Skulptur av Skule Waksvik

     

    7. - 29. oktober
    Arjuna Geir Aasehaug
    Maleri

    Walk in The Mist
     

    Arjuna Geir Aasehaug ble født i Bergen i 1967. Han gikk alle sine skoleår på Rudolf Steinerskolen både, i Bergen og i Bærum - der han senere vokste opp. Han har sin kunstutdannelse fra Kunstskolen i Bergen KIB og Oslo Kunstskole Strykejernet. I dag bor og arbeider Arjuna i Partille utenfor Göteborg. Han har hatt flere separatutstillinger i Norge og Sverige de siste årene, og han har deltatt i flere samlingsutstillinger i inn og utland, samt jurybedømte utstillinger.

    Arjuna jobber med temaet menneskets møte med den kjente, men likefullt fremmede og skremmende verden; naturen og dyrenes verden. Han søker å gestalte samværet og samspillet mellom mennesket og verden som mennesket befinner seg eller er i berøring med på forskjellige måter.

    I den siste serien med arbeider Arjuna har jobbet med, finner man et dyretema hvor hvalen er sentral. Hvalen symboliserer tilstedeværelsen av noe stort, fremmed, uforståelig og truende. Truende i form av det fremmede og ukjente, som f.eks. vår egen underbevissthet. Arjuna jobber ofte med lag av to eller flere motiv oppå hverandre; i noen bilder aner man konturen av en hval i bakgrunnen, i andre trer den tydeligere frem. I noen bilder opptrer mennesker som vage skygger eller silluetter der de vandrer inn i, eller befinner seg i, et diffust, udefinert landskap.

    I tillegg til det narrative i bildene vektlegger Arjuna den abstrakte komposisjonen. Maleriet er en flate med former og linjer hvor der skal skapes spenning, rytme og dynamikk og en gjennomarbeidet kvalitet i flatene. Sporene og avtrykkene av en lang arbeidsprosess er viktig for Arjuna å få frem i flatene, og det males ikke bare med pensel, men skrapes med kniv og pusses og slipes med filler og svamper.

     

    2. - 24. september 
    Gerd Arnesen
    Grafikk / maleri

    Gerd Arnesen er født i 1920. Hun bor og arbeider i Oslo, og har atelier på Refstad.
    Hun har sin utdannelse fra Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Oslo Tegne- og Maleskole,
    i tillegg til Salzburg Sommerakademie, International Kunstforum i Millstatt og
    Europeische Akademie für Bildende Kunst, Trier i Tyskland.

    Gerd Arnesen arbeider med både grafikk og malerier.
    Hun uttrykker seg abstrakt i geometriske mønstre, og legger vekt på enkelhet og stramhet i sine arbeider.
    I 1997 reiste hun for første gang til Internationale Sommerakademie Salzburg,
    og siden ble det tilbrakt mange somre der for å jobbe med grafikk i verksteder.

    I 2008 tilbrakte hun en periode på Svalbard, der hun fotograferte landskapet med det
    spesielle lyset og de unike isformasjonene. Siden har hun forsøkt å formidle inntrykkene av det ville,
    iskalde landskapet gjennom maleri og grafikk.

    Arnesen har deltatt på en rekke separatutstillinger i inn- og utland
    og er blant annet innkjøpt av Hydros kunstsamling.

     

     

    Sommerutstillingen 2017
    Åpning lørdag 10. juni kl. 12.00

    Utstillingen består av tre deler:
    Erik Werenskiold - litografi, Jan G. Digerud - trykk
    og trykk av flere kjente samtidskunstnere

    Åpningstider:
    Juni: lørdag og søndag kl. 12-16
    Juli: Hver dag kl. 12-16. Stengt mandag. 

    Erik Werenskiold - litografi

    Erik Werenskiold vokste opp i festningsbyen Kongsvinger,
    Høsten 1875 reiste han til München og oppholdt seg der i fire år.
    Der var han til stede på en internasjonal utstilling som åpnet hans øyne for
    franskefriluftsmalerier og naturalismen.

    Werenskiold flyttet i 1881 til Paris for å studere på egenhånd.

    I 1883 flyttet Werenskiold hjem til Norge. Han lagde flere skildringer av norske bønder i landskapsmiljø,
    samt portretter av kjente personer som Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen.

    Å lage illustrasjoner til eventyr hadde han begynt med allerede mens han var i München.
    Han illustrerte Norske folke- og huldreeventyr i 1879 og fortsatte sammen med Theodor Kittelsen
    med Eventyrbog for Børn i tre bind i perioden 18821887.

     

    Jan G. Digerud - trykk

    Jan G. Digerud er født i Kongsvinger 1938. Han gjorde seg tidlig bemerket som designer og tegner.
    Han tok arkitektutdanning ved universiteter i USA, og fra 1995 har han vært professor ved
    Arkitekthøyskolen i Oslo.
    Jan G. Digerud har markert seg som arkitekt i hovedstaden, men han har også
    tegnet hus i Kongsvinger, Digerudhuset og Skyrudhuset

     

    Kjente samtidskunstnere, salgsutstilling - trykk

    - Frans Widerberg
    pluss FW-mappe med dikt av Harald Sverdrup

    pluss FW-bilde m/dikt av Stein Mehren
    - Svein Bolling
    - Håkon Gullvåg
    - Håkon Bleken
    - Kåre Tveter
    - Markus Brendemo

    - Svein Olav Mamen
    - Ulf Nilsen

    6. mai – 4. juni 
    Anne-Lise Toverud  
    Maleri og grafikk
    Utstillingen åpner lørdag 6. mai kl.1200.

     

    “Gjensyn med et levd liv
    – En indre reise i sjelen og hjertets verden”

    Anne-Lise Toverud om sin kunst:

    ”Jeg henter inspirasjon fra hjerte og sjel - min indre reise i mitt landskap”.

    Jeg henter inspirasjon fra hjerte og sjel. Jeg bryter noen regler, og kjenner at det kan jeg stå for.
    Jeg vil ikke si at jeg beveger meg mot det abstrakte, men alt må ikke nødvendigvis være så tydelig,
    og viser til de mange symboltunge maleriene. Motivene er landskap, ansikter, sauer, fugler og katter.
    De er alltid med i mine motivkretser. Jeg er glad i dyr og barn. De minste blant oss.
    - Jeg har nok et ubevisst budskap jeg vil ha fram - at det viktigste her på jorden er at
    vi er ydmyke og bryr oss om og tar vare på alt levende liv.
    Alle motivene jeg bruker er fra de tre rommene vi befinner oss i :
    1. Fysiske rom
    2. Mentale rom
    3. Sosiale rom

    Anne-Lise Toverud (f. 14. mai 1947)
    Studerte ved Kunstakademiet Stuck Piechnych Warzawa Polen i 5 år, 1989-1994.
    Hun har også pedagogisk utdanning fra Høyskolen i Akershus, 1999-2001

    Siden debututstillingen i 1992 har hun hatt en rekke utstillinger både i inn- og utland.
    I anledning jubileumsutstillingen, hun fyller 70 år 14. mai - har hun gitt ut sin egen bok for salg.
    Den inneholder: Tekster av Gro Dahle - bibelsitater - egne sitater - sitater fra ukjente
    og samtaler med Marit Wolla. Illustrert med sine egne malerier, skulpturer og betraktninger.
    Anne-Lise Toverud har eget atelier i den gamle skolen i Smalgangen i Åsgårdstrand.

    Les mer og se bilder på http://www.annelisetoverud.no/

    1. – 23. april

    4 FRA VESTFOLD:

    Astrid Wikstrøm 
    billedvev / John Gesager Nielsen skulptur og relieff
    Unni Servold Jørgensen maleri / Geir Jensen keramikk

    Utstillingen åpner lørdag 1. april kl. 12.00.
    Varaordfører Margrethe Haarr åpner utstillingen. Velkommen!

    Åpningstider lørdag - søndag kl. 12-16.

    Gruppen «4 fra Vestfold» består av:

    Astrid Wikstrøm, Billedvev
    Hun kaller teppene gjerne vevde bilder, fordi det er bilder hun vil at de skal fremstille.
    Hennes valg av materialer er hovedsakelig naturfibre: Ull, lin, silke og viskose.

    John Gesager Nielsen, skulptur og relieff
    I tillegg til å stille ut i gruppen «4 fra Vestfold» har han hatt en rekke gruppe-utstillinger nasjonalt
    og utenlands. Han er innkjøpt av nasjonalmuseet med to skulpturer og en relieff.

    Unni Servold Jørgensen, maleri
    Hun debuterte på Høstutstillingen i 1994. Samme år hadde hun separatutstilling på
    Oslo Konserthus.Siden har hun deltatt på gruppeutstillinger, kollektivutstillinger og
    separatutstilling i Tønsberg Kunstnersenter 2006.

    GeirJensen, keramikk
    Utdannet ved kunstakademiet i Trondheim. Deltatt på en rekke kollektivutstillinger.
    Flere utstillinger sammen med «4 fra Vestfold», men også utstillinger sammen med
    Pål Gunnæs og Tor Hognestad. Han har drevet eget verksted siden 1979.

    25. februar – 19. mars
    ODIN BORGEN
    Maleri

    Åpningstider lør-søn kl. 12.00-16.00
    Utstillingen åpner lørdag 25. februar kl. 12. Velkommen!

    Odin Borgen (f. 1977) arbeider som billedkunstner innen den klassisk figurative tradisjon, med hovedvekt på oljemalerier. Tema for mange av hans motiver strekker seg mot vendepunkter, selvrefleksjon, medmenneskelige relasjoner og stoppesteder i livet der tiden innhentes av ettertanke. Formgivning og uttrykket er forankret i den realistiske tradisjon. Han visualiserer et rom der betrakteren gis åpenhet for fortolkning og refleksjon. I flere av hans motiver rettes blikket mot samsvaret mellom et ytre og indre, og skjørheten i individets eksistens. Odin Borgen arbeider hovedsakelig innen oljemaling på lerret. Chiaroscuro er en fellesnevner i flere av hans motiver, der det spilles på kontrasten mellom lys og skygge, som igjen er kjent fra Leonardo da Vinci og Caravaggio.

    Borgen har utdannelse fra Høgskolen i Telemark, og han har gått i lære hos Odd Nerdrum. Han har også studert ved Atelieret, Levanger Classical Painting og Thorild Ramberg Studio, klassisk figurativ tegning. Han har hatt en rekke utstillinger i kunstforeninger og gallerier siden 2006.

    Mer informasjon finnes på: http://www.odinborgen.com

     

    28. januar – 12. februar
    Medlemsutstillingen

    Vernissage lørdag 28. januar kl 12
    Aamodtgården, Vollgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16

     
    2016:

    Juleutstilling
    26.november – 4. desember 2016

     

    Åpent i to helger: Lør - søn kl. 12-16
    Lørdag 26. nov (julemarked) åpent kl. 11-17
     

    Utstillere:

    Dag Skedsmo, Reidar Dreyer, Marianne Mannsåker,
    Alf-Kaare Berg, Tone Hellerud, Kari Brovold Hagen,
    Elena Abessinova, Heidi Kennedy Skjerve,
    Rolf Grude, Anne Lise Hauge, Sidsel Brinch, Gerd Arnesen,
    Gunnar Dietrichson, Johannes B. Hansen, Anne Kristin Øierud,
    Jarle Holm og Brit Fuglevaag

     

    8. oktober – 30. oktober   

    Kari Brovold Hagen  

    "SPOR I LEIRE"

    Vernissage lørdag 8.oktober kl 12, åpning ved Torbjørn Kvasbø
    Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. kl 12 – 16

    Min første utstilling var i Galleri Helga på Kongsvinger i 1974. Fra før var jeg godt kjent med Helga Weng, både som musikklærer og gymnastikklærer, og nå etter hvert som gallerist.

    Hun var en pioner og foregangskvinne innenfor sitt område og så tidlig nytten av trening i form av fysisk aktivitet sammen med trening av både øye og øre.
    Helga Wengs ustoppelige vilje og nybrottsarbeide er det vi nå fortsatt kan høste erfaring av og utvikle videre. Hun ble født i september 1916. For å markere dette 100 årsjubileet ble det derfor et ønske fra min side å komme tilbake til der min yrkeskarriere som keramiker begynte. Helga Weng ble min døråpner lokalt og nasjonalt, mens Torbjørn Kvasbø både er min mentor, etter hovedfag 1990,og døråpner internasjonalt.
     
    Tematikken rundt ornamentets muligheter både i det todimensjonale og tredimensjonale plan har jeg utforsket og vært opptatt av siden 1990. Dette kan avleses i hvert objekt og er en villet intensjon i mitt kunstneriske uttrykk, noe som også hele utstillingen bærer preg av. Jeg støper flytende porselensleire i sand og benytter klassiske glasurer som celadon og okseblod, samt en glasur som i all hovedsak består av oksyder.  Relieffene er brent oksyderende i en elektrisk ovn. De åpne formene er brent enten i min lille vedfyrte ovn eller i Torbjørn Kvasbøs anagamaovn oppe i Venabygd.
     
    Jeg har deltatt på utstillinger i hele Norge samt i en rekke andre land. Nå sist i Grassi Museum, Leipzig i 2014, hvor også to av mine arbeider finnes i museets samlinger. Arbeidene mine er innkjøpt av blant annet Kunstindustrimuseene i Oslo og Bergen, Norsk Kulturråd og en rekke andre samlinger i både inn- og utland. Av stipender kan nevnes Statens 3-årig arbeidsstipend, materialstipend og reisestipend, samt Garantiinntekt for Kunstnere. I 2016 ble jeg tildelt varig støtte fra Bildende Kunstneres Hjelpefond.
     
    For ytterligere opplysninger viser jeg til min hjemmeside: www.kari-brovold-hagen.com.
     

    3. sept. – 25. sept.   

    Jenny Alnæs  

    "ODYSSÉ" - Lysobjekter

    Vernissage lørdag 3. september kl 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. kl 12 – 16

     

    Jenny Alnæs har stor åpenhet i tilnærmingsmåten fra ide til verk, og har opparbeidet stor bredde og erfaring med ulike materialer og teknikker, og arbeider både med monumentale verk utendørs og inne, og utstillinger.
     
     ”ODYSSÈ” har pågått siden 1996, hvor hennes foto fra ulike reiser og kulturer er bearbeidet til fotocollager og lyskasser. Subjektive reiseskildringer, hvor veinettet fra de ulike byene er perforert på flatene, og underliggende lys siver ut, sivilisasjonenes strukturer sett i fugleperspektiv, metropoler som kulturelle smeltediger, med historiske referanser som peker bakover i tid, og nye anslag som viser vei fremover.
     
    Billedflaten er bygd opp av ulike lag som flettes i hverandre, og behandles i Photoshop og flaten fremstår som ensartet, og de ulike lag og detaljer åpenbarer seg for betrakter over tid. Ansikts collagene består av ulike individer satt sammen i formasjoner, slik at individet opphører og blir til en stor organisme, formet som blomstermønstre som kan minne om persiske tepper, ensartete flatemønstre. Over et bakteppe av ansikter vil foto fra byer settes sammen til fotocollager.
     
    Jenny Alnæs har høyskoleutdannelse er fra Vestlandets Kunstakademi ved skulptur og tekstil avdelingen, og Statens Håndverk og Kunstinndustriskole i Oslo ved tekstillinjen. Første gang hun deltok på landsdelsutstilling var Vestlandsutstillingen i 1989, og deretter Statens Høstutstilling og Østlandsutstillingen i 1990, og hadde allerede deltatt på flere gruppeutstillinger som Nordisk Kunst i Århus, og blitt innkjøpt av Norsk Kulturrådd i 1992. Etter endt utdannelse i 1991 holdt hun sin fjerde separatutstilling og hadde første oppdrag kunst i offentlig rom, og har siden arbeidet som billedkunstner, med vekt på utstillingsvirksomhet og kunst i offentlig rom.
     
    Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd.
     
     
    21.mai – 12.juni
     
    Heidi Kennedy Skjerve: GRUNNSTOFF
     
    Tegning
     
    Vernissage lørdag 21.mai kl.12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt.10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. kl 12 –16
     
     
     
    Kryssende horisontale og vertikale linjer gir Heidi Kennedy Skjerves tegninger en repetitiv stramhet. Tegneprosessen er et gjentagende forsøk på  å komme helt ned på grunnfjellet av hva hånd, linje, medium og farge kan uttrykke i sin enkleste form. 
    Heidi Kennedy Skjerves kunstneriske praksis er bygget opp rundt gjentagelse og serialitet. Tegningene hennes er utført med konsentrerte skraveringer i tusj slik at farge, horisontalitet og vertikalitet danner flere strukturelle sjikt. Med renningen som utgangspunkt, fyller kunstneren billedflaten som en vev. Det nitide håndverket skaper en taktil og stofflig overflate.
    Selv om arbeidene har et klart avgrenset rammeverk, er de et resultat av håndens improvisasjon. Den rigide grunnstrukturen for komposisjonene er ikke absolutt: mellom linjene i rutenettet kan man ane det levende og intuitive. De stramme, abstrakte arbeidene rommer nesten umerkelige taktskift over tid. Fargefeltene bølger en anelse, slik at fargeintensiteten øker og avtar. Dermed blir matrisen aldri oppbrukt i Skjerves arbeider.
    Utstillingens tittel Grunnstoff, understreker de grunnleggende kunstneriske virkemidlene Heidi Kennedy Skjerves benytter.
     
    Heidi Kennedy Skjerve (f. 1954) er utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Trondheim og Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Hun har hatt flere separatutstillinger, blant annet i KODE, Kunstnerforbundet og Trondhjems Kunstforening. Skjerve har også deltatt i mange gruppeutstillinger, og kunsten hennes er innkjøpt av de fleste norske samtidskunstmuseene. Tross bred erfaring deltok hun for første gang på Høstutstillingen i 2014, og mottok da Norske Kunstforeninger & NorgesGruppens debutantpris for serien Plan. Med pristildelingen følger en katalog og en utstillingsturné med kunstnersamtaler. Utstillingen er produsert av Norske Kunstforeninger, og blir i løpet av 2015/2106 vist i fem kunstforeninger.

     

    2. – 24. april 

    Eline Smith

    Maleri

    Vernissage lørdag 2.april kl. 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt.10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. Kl 12 –16

     
    Eline Smith (f. 1978) har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo. Hun bor og arbeider i Bærum og har hatt en rekke utstillinger i kunstforeninger og gallerier siden 2005. I Kongsvinger kunstforening viser hun abstrakte malerier. Mange av maleriene kan minne om natur, men det er ikke naturen som er den direkte drivkraften hennes. Viktigere er maleriets uttrykk i seg selv og det abstrakte billedspråkets egenverdi. For Smith handler det om å kunne undres over bildene uten at de må forklares verbalt. Hun vil vise en imaginær virkelighet som en kontrast til den «virkelige». Det handler om tilstedeværelse, om å overtale og om å lytte til hva som skjer i selve maleri-prosessen for at det malte skal bli sant. Maleriene er fargesterke. De fleste bildene har nokså rå former og farger, som oppstår i et lekende og spontant flyt. Hverken fargevalg eller komposisjon er noe som styrer henne. Hun forsøker å la det litt uvørne og upolerte stå igjen.
     

     

     

    20. februar – 13. mars 

    Dag Skedsmo

    Maleri – skulptur – grafikk

    Vernissage lørdag 20. februar kl 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt.10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. Kl 12 –16

     
     
    Dag Skedsmo arbeider med malerier, objekter, skulptur og grafikk. Som maler har han vært opptatt av konstruktivistiske og optiske fenomener. Han har fulgt hard-edge-stilen fra 1960-årene og bygger opp bildene i skarpt avgrensede, geometriske former. Stilen sikter ikke mot det individuelle uttrykk, men tilstreber balanse og orden. Fargen er sterk og klar, ofte monokrom og gjerne i blå nyanser. Den males og/ eller sprøytes på lerretet i glidende irisoverganger slik at flaten blir jevn og uten spor av det individuelle penselstrøk. Iblant brytes maleriets to plan og bildene bygges relieffaktig ut i rommet. Han bryter også gjerne den konvensjonelt rektangulære billedformen og erstatter den med sirkelrunde, trapeslignende eller mangekantede formater. Det tradisjonelt veggbaserte maleriet samvirker med objekter i rommet. Som grafiker har han konsentrert seg om serigrafiet. Stilen bygger også her på den konstruktivistiske formen. Tidligere arbeider har et mer sammensatt formspråk med stramme, sjablonaktige, figurative elementer, som ofte viser et samfunnskritisk innhold. 
    Skedsmo har vært aktivt med i arbeidet for kunstens og kunstnernes kår i dagens samfunn og har hatt flere tillitsverv innen kunstnerorganisasjonene. 
    Skedsmo debuterte med separatutstilling i Unge Kunstneres Samfund i Oslo 1976.
    I Kongsvinger Kunstforening, 40 år etter debuten, vil han vise nye malerier, objekter og grafikk samt noen arbeider fra 70-, 80-, og 90-årene.
     
     

     

    3. januar – 7. februar

    MEDLEMSUTSTILLINGEN 2016

    Vernissage lørdag 23. januar kl 12
    Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
    I år som tidligere år presenterer vi Kongsvinger kunstforenings medlemsutstilling i våre tradisjonsrike lokaler i Aamodtgården. Utstillingen er basert på fri innsendelse og er åpen for alle medlemmer. Her vises medlemmenes kunstneriske mangfold i form av maleri, foto, tekstilarbeider, grafikk og skulptur. Utstillingen viser hvilket potensiale som finnes blant medlemmene og bærer fram en bred palett av kreativitet og malerglede. Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en rik, visuell opplevelse.
     
     
    2015:
     

    10. oktober – 1. november

    Johan Knoff

    Maleri

    Vernissage lørdag 10. oktober kl. 12
     Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Johan Knoff (f.1935 i Ringsaker) er utdannet ved kunstakademiene i Oslo og København, og har studert kunsthistorie og klassisk arkeologi ved Oslo Universitet. 
     
    Knoff henter impulser og inspirasjon fra europeisk kunsthistorie. Han forsøker samtidig å fortelle noe om sin egen tid, eller rettere sagt det 20.århundre, som han selv er et ekte barn av: ”Et brutalt århundre, der framfor alt de to verdenskrigene (den europeiske borgerkrig) ruver, og deretter den kalde krigen med atomtrusselen.”
     
    Under akademitiden på 60-tallet ble Knoff tiltrukket av Reidar Aulies sosiale engasjement. Dette preget hans tidlige utstillinger, hvor et kritisk samfunnssyn kom til uttrykk i politisk betingede collager. Materialbildene hentet ofte sitt utgangspunkt i dagliglivets mer eller mindre kasserte gjenstander, slik kunstneren husket dem fra sin barndom i krigstidens Norge. 
     
    I begynnelsen av 70-årene tok innadvendte, drømmende bilder helt over for hans tidligere og mer utadrettede motiver. 
     
    Etter reiser til Tyskland og USA 1977–78 vendte Knoff seg igjen til arbeidet med samfunnsengasjerte, figurative malerier som ofte var i stort format. Inspirasjon var hentet fra møtet med foto- og superrealismen i det internasjonale kunstlivet, og fra fotografier, både kunstnerens egne snapshots og avisenes billedreportasjer.
     
    Knoffs formspråk ble ikke varig preget av den detaljtro superrealismen. Derimot kan det litt oppløste synsbildet minne om bevegelser innfanget av et fotoapparat med for lav lukkerhastighet. 

    Johan Knoff har hatt separatutstillinger bl.a. i Kunstnernes Hus i Oslo, i Bergen, Trondheim, København, Stockholm og Paris, er innkjøpt av sentrale muséer og samlinger og har deltatt på kollektivutstillinger i inn- og utland. 
     

     

    5. – 27. september

    Hanne Grieg Hermansen: RESIDUAL HAUNTINGS

    Tegning

    Vernissage lørdag 5. september kl. 12
     Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Hanne Grieg Hermansen (f. 1984, Oslo) arbeider med tegning primært basert på fotografi, der teknikken og tidsbruken er en viktig del av uttrykket. Formalt jobber hun hovedsakelig med rene blyanttegninger, samt mer skulpturelle tegnebaserte arbeider.
     
    Tematisk dreier arbeidene seg om forholdet mellom mystikk og teknikk, der samspillet mellom lys og mørke står sentralt også i det formale. Det tar også for seg forholdet mellom å betrakte og å bli betraktet, å være tilstede og samtidig ikke være det, samt virkemiddelbruk og hvordan disse virkemidlene fungerer løsrevet fra den konteksten den originalt er tenkt brukt i. 
     
    Til utstillingen på Kongsvinger Kunstforening vil hun vise et utvalg arbeider laget de siste seks årene. 
     
    Hanne Grieg Hermansen har bakgrunn fra BA på Kunstfag i Oslo (2008) og MA på Kunstakademiet i Bergen (2010). Tidligere har hun deltatt på gruppeutstillinger på bl.a. Tromsø Kunstforening, Galleri F15, Oslo Kunstforening og Galleri Erik Steen, samt holdt separatutstilling på bl.a. Tag Team Studio, Tegnerforbundet, Samisk Kunstnersenter og Noplace.
     

     

    9. – 31. mai

    Anne Lise Stenseth

    Video / foto

    Vernissage lørdag 9. mai kl 12
     Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Anne Lise Stenseth er billedkunstner, utdannet ved Bergen Kunst- og Håndverksskole og Statens Kunstakademi i Oslo. I tillegg er hun grafisk designer, fra Westerdahl reklameskole i Oslo. Stenseth har hatt en omfattende kunstnerisk virksomhet etter avsluttede akademistudier i 1993. Hennes arbeider er vist blant annet på Museum Folkwang Tyskland, Tent Rotterdam, Liverpool Biennial England, Stenersenmuseet Oslo, Depo Istanbul, Gøteborg Kunstmuseum, Tbilisi History Museum Karvasla, Georgia samt ved ulike visningssteder i Libanon, Kosovo, Argentina, Frankrike, Russland, Ukraina, Kina og Australia.

    ”I mitt arbeid som billedkunstner fokuser jeg på ulike aspekter ved vår kultur, vår historie og vår samtid. Mine interesser kretser rundt kulturelle forskjeller, annerledeshet, menneskelige relasjoner og motsetningsforhold i det sosiale og politiske liv, og den personlige og offentlige sfære. I de siste 15 årene har jeg hovedsaklig arbeidet med “videoportretter” og audiovisuelle fortellinger og essays, om og med enkeltpersoner, steder eller begge deler. Ved siden av bevegelige bilder benytter jeg meg av fotografi / stillbilder, lyd og tekst. Innholdet er kombinasjoner av representasjon og tolkning og har variasjoner fra det dokumentære til det fiksjonelle, impresjonistiske og poetiske. Jeg prøver ut ulike måter å ”fortelle en historie” på og har eksperimentert med forskjellige visningsformater fra en-kanal til fler-kanals projeksjoner som videoinstallasjon med separate lydkilder. Jeg er for tiden student ved Forfatterstudiet på Norges arktiske universitet i Tromsø.”

    I Kongsvinger Kunstforening vil hun vise et utvalg video, fotografi og tekst. Hoved-arbeidet er norgespremiere på filmen ”Svevestøv” 2015, som baserer seg på historien og myten om Dagny Juel. Opptakene til filmen er gjort i Tbilisi i Georgia der Juel ligger gravlagt og på Kvinnemuseet i Kongsvinger. En spesialutgave av teksten fra filmen ”Svevestøv” i novelleform blir utgitt i forbindelse med utstillingen.
     
     

    11. april – 3. mai

    Rolf Grude

    Maleri

    Vernissage lørdag 11. april kl 12
     Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Rolf Grudes malerier på vårens separatutstilling er sprunget ut av én ide bygget på en setning fra Bøkenes bok: «Bli lys – så ble det lys!» Tematisk har disse maleriene hentet inspirasjon fra tanker omkring lysets magiske virkning og betydning for alt og alle. Videre så har også menneskelige relasjoner opptatt kunstneren. Disse tankene er blitt mer påtrengende med alderen, skjønt de nok har vært der en stund.

    Han ser partnerskap og samspill mellom Lyskloden (solen) og Terra (jorden) som i millioner av år har fungert som en klokke i et ellers kaotisk univers. Dagens debatter tydeliggjør at selv små endringer i solens aktivitet får betydning for alt som vokser og lever, og lyset har innvirkning på sinnets opplevelser. De 23 oljemaleriene uttrykker at: Lys er farge, lys skaper form, lys skaper magi og lys har en skjellsettende påvirk-ning på oss. Og – ikke minst viktig: Uten lys dør alt!

    Rolf Grude har hatt en rekke separatutstillinger innenlands og utenlands og hans arbeider er innkjøpt av Oslo kommune og Kongsvinger kommune. Utsmykninger som bærer hans signatur finner vi i Bodø domkirke, Ullern kirke, Oslo Rådhus og Eidskog Rådhus.

     

     

    28. februar – 22. mars

    Randi Lium

    Billedvev

    Vernissage lørdag 28. februar kl 12
     Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Randi Lium er billedvever, utdannet ved kunstakademiet i Århus og utstillingsvirksom både i Danmark og Norge. Hun har dessuten arbeidet en årrekke ved Nordenfjeldske Kunstindustrimusem (med spesialansvar for Hannah Ryggen-samlingen) og senere ved Trondheim Kunstmuseum.

    Utdrag fra hennes tekst om Tekstil og identitet: Helt fra jeg som 11-åring fikk oppmerksomhet for mitt broderi, har jeg hatt en intuitiv tilhørighet innenfor tekstilfeltet. Senere ble veven selve symbolet på trygghet og retning i mitt liv. Den stille og langsomme fordypelsen i veven inspirerer til ny kreativitet. Det ferdige billedteppet, montert og hengt opp i en utstilling eller solgt til en samler, blir et middel til kommunikasjon mellom meg og min omverden. Et sted der jeg blir sett, og der jeg er i en sammenheng som gir meg energi og pågangsmot til videre arbeid.

    Mye av vår tekstilkunst har røtter i folkekunsten. I dag kan det være vel så nærliggende å se den tekstile samtidskunsten i dialog med arkitekturen. Den tyske kunstneren Anni Albers, tilknyttet Bauhaus i 1920-årene, forteller at det var i kontakt med sitt tekstile materiale at hun fant sitt fundament som menneske; Found her Bearings. 

    Å ha en identitet betyr at du har en historie, noe å  knytte din tilværelse til og en form for kontinuitet mellom de ulike livsfasene. For så altfor mange mennesker i dag er dette momenter som de ikke har mulighet til å velge. De er tvunget på flukt fra sine steder og sammenhenger. 

    For kunstnere kan også hjemløshet gi grobunn for skapelsesprosesser. Her kan det kunstneriske objekt bli det midte mellom individ og omverden som det kommuniseres med. Derfor er både trygghet og uro komponenter i skapende arbeid.



     

    31. januar – 15. februar

    MEDLEMSUTSTILLINGEN 2015

     
    Vernissage lørdag 31.januar kl 12
    Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Den årvisse medlemsutstillingen har vært vist i Kongsvinger Kunstforening siden midten av 80-tallet i foreningens vakre lokaler i Aamodtgården. Dette har blitt en fin tradisjon som kunstnere og publikum setter pris på. Utstillingen er basert på fri innsendelse og er åpen for alle medlemmer. Den vil romme de fleste kategorier: maleri, grafikk, tegning, tekstil, foto og skulptur. Det pleier å bli en frodig og innholdsrik utstilling i et bredt spekter av visuelle uttrykk. Ovenstående bilde  ”Svalbard i februar” av Kari Hafseng får representere utstillingen i år.
     
     
     
    2014:
     
     

    4. oktober – 9. november

    EVENTYRLIG. Gamle fortellinger i ny drakt

    Våre folkeeventyr. Eventyrtegningene før og nå.
    En vandreutstilling fra Nasjonalmuseet
     
    Vernissage lørdag 4. oktober kl 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt.10
    Åpent i fem helger lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Årene rundt 1814 var preget av politisk og sosial uro i hele Europa, i kjølvannet av den franske revolusjon i 1789, med sterke bevegelser som kjempet for rettferdighet og frihet. Romantikken, som gjorde seg gjeldende i samme periode, førte overalt med seg en økt interesse for all slags folkediktning, – eventyr, sagn og folkeviser. Man finner beslektede eventyr i mange land, de ”vandret” over landegrensene, ble omformet, variert og farget av lokale forhold til de ble en del av livet der de slo rot. Peder Christen Asbjørnsen og Jørgen Moe (født 1812 og 1813) ble nære venner allerede i skoledagene, og hadde en stor interesse til felles for gamle eventyr og sagn. De reiste rundt, hørte folk fortelle, skrev ned og således begynte innsamlingen av våre folkeeventyr (første bokutg. i 1851). Eventyrene ble gitt videre i et språk og en form som rørte ved dype strenger hos leserne.
     
    Det er nok hovedgrunnen til at de ble et kjærkomment stoff for illustrasjoner av kunstnere som selv vokste seg sterke og egenartede på oppgaven. Begrepene nasjonsbygging og norsk identitet stod sentralt på slutten av 1800-tallet, og utgivelsen av de illustrerte utgavene av folke-eventyrene kan ses som et viktig innslag i bevisstgjøringen. Tre generasjoner norske kunstnere hadde bidratt da den første gjennomillustrerte samlingen kom i 1936, – fra bl.a. Adolf Tidemann, Hans Gude og Eilif Pettersen i 1879, supplert av Erik Werenskiold og Theodor Kittelsen i 1887, til Per Krogh, Henrik Sørensen m.fl. i 1936. I nyere tid har nye generasjoner kunstnere lagt sine eventyrtolkninger til de gamle. Denne utstillingen viser bl.a. originalillustrasjoner av Rune Johan Andersen, Finn Graff, Harald Nordberg og Annine Quale.
     
    Ved å knytte an til samtidige kunstneres visuelle tolkninger av folkeeventyrene bidrar utstillingen til at eventyrskatten og illustrasjonstradisjonene lever videre som en essensiell del av vår kollektive kulturarv.
     
    På hverdager i hele utstillingsperioden formidles utstillingen for skoleklasser, barnehager og andre interesserte av billedkunstner Marianne Mannsåker.
     
    Kontakt: Gerd A. Eriksen gerde@online.no tlf: 4819 5422
     
     
     
     

    4. oktober – 9. november

    ERIK WERENSKIOLD. Tegninger og trykk

    Fra Kongsvinger kommunes kunstsamling
     
    Utstillingen vises på Gyldenborg, Kongsvinger Museum
    Åpent: Lørdag – søndag 12 – 16
    Tirsdag – fredag 9 – 16
     
     
    Erik Werenskiold (født i Vinger 1855 og død i Oslo 1938) vokste opp på Kongsvinger Festning, der hans far kaptein Frederik Daniel Werenskiold var kommandant. Moren, Jensine Magdalene, var født Ebeltoft og oppvokst i Tromsø. I 1873 ble Erik Werenskiold – etter råd fra Adolph Tidemand – elev hos Julius Middelthun på Tegneskolen i Oslo. Fra 1875 fortsatte han kunststudiene i München. Etter hvert oppdaget han det franske friluftsmaleri, som tiltrakk ham mer enn det tyske ateliermaleriet, og tilbragte flere år i Paris. Hjemvendt til Norge ble han sammen med Christian Krogh og Fritz Thaulow en ledende skikkelse i den hjemlige kulturkamp, fryktet som polemiker og en klar og målbevisst organisator.

    Fra 1883 bodde han om somrene i Telemark og skapte her moderne, realistiske folkelivsskildringer som Telemarksjenter og En bondebegravelse. Hans fremragende portretter av bl.a. Bjørnstjerne Bjørnson, Kitty Kielland, Erika Nissen, Edvard Grieg, Henrik Ibsen, Christian Michelsen og Fridjof Nansen er udiskutable. I 1890-årene malte han lyriske stemningsbilder som Høst, Sommeraften i Kviteseid og Skyss-hesten. Etter ca 1910 kan man se en sterkere koloristisk åre i hans maleri.
    Men allerede i 1878, inspirert av en studiereise til Vågå, begynte arbeidet med hans mesterlige eventyrtegninger, som han sammen med vennen Theodor Kittelsen holdt på med fram til 1887. De utfylte hverandre i en dobbeltstrenget tradisjon: E.W. som den stedfestede og virkelighetsnære og T.K. som den irrasjonelle og fantastiske. Disse illustrasjonene ble svært godt mottatt i samtiden, og nærmere 120 år senere er deres posisjon i det norske folks bevissthet fortsatt sterk. Werenskiold brukte modell-er fra traktene rundt Kongsvinger som grunnlag for flere av eventyrtegningene.

    Hans tegninger til Snorres kongesagaer og Jonas Lies Familien på Gilje utgjør nye høydepunkter i norsk tegnekunst.
    Høstens utstilling på Gyldenborg består av rundt 20 tegninger og trykk som er i Kongsvinger kommunes eie. Den er å anse som en ”forsmak” på den større permanente Erik Werenskiold-utstillingen som er under planlegging på Kongsvinger Museum.
     
     
     
     

    23. august – 14. september

    Marianne Tjønn: POUR LE SALON

    Tegning – vev

    Vernissage lørdag 23. august kl. 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10
    Åpent i fire helger lørd. – sønd. kl. 12 –16
     
     
    Marianne Tjønn startet med prosjektet for tre år siden, da hun ble invitert til å være hovedutstiller på Litteraturfestivalen i Grue.  Utstillingen Pour le salon,- le labyrinthe d´affinité handler om tilhørighetens irrganger, og er en videreutvikling av serien "vevbrev» (2006 – 2011) som inneholder ulike serielle temaer.

    Prosjektet tar utgangspunkt i 1600-1700 tallets salonger. Overklassen møttes da i salonger, for å snakke om litterære begivenheter hjemme i noens bolig. Etter hvert gjaldt ikke dette bare overklassen, men også kunstnere fikk anledning til å vise seg frem og på den måten opprette kontakt med mulige personer som kunne støtte dem økonomisk.

    Arbeidene består av tegninger av møbler og løsøre på håndlagde og sammensydde vevflater. Vevflatene er av en svært tynn kvalitet med lin i renning og sytrådlignende bomull som innslag. Tegningene er tegnet med pastell.

    Marianne Tjønn (bosatt på Kirkenær) har jobbet med tekstil siden tidlig på 1980- tallet. Hun har hatt en rekke offentlige utsmykninger og separatutstillinger i inn og utland. Hun var blant annet Årets Finnskogutstiller i 2009.
     
     
     

    21. juni – 27. juli

    SOMMERUTSTILLINGEN 2014: STREET ART

    Vernissage lørdag 21. juni kl. 12 i Aamodtgården, Voldgt. 10
    Åpent daglig kl. 12 – 16, mandag stengt.
     
     
    Gatekunst – Street Art – er et etablert internasjonalt (urbant) kunstnerisk fenomen.

    Kongsvinger kommune ved Alf Mattias Lilleengen, prosjektansvarlig Karen Gjermundrød og kunstneren Rodrigo Vitorio Lisboa Souza har gjennomført prosjektet Quasi Random – Street Art 2014 som har involvert barn og ungdom i kunstnerisk arbeid sammen med internasjonalt kjente street art kunstnere.

    Ca. 130 elever fra sju skoler har deltatt. Etter et grunnleggende kurs i street art, valgte de ut representative uttrykk for arbeidet som har foregått med elevene i skolen. Ulike uttrykk gjenspeiler elvenes ulike identitet og gjenskaping av denne i møtet med street art. Elevene har fått en kort innføring i street art som begrep og  uttrykksform, de har arbeidet med selvportrett, foto og overføringer via sjablonger og spraymaling til papir og andre egnede underlag.

    Resultatet er sommerens utstilling i Kongsvinger Kunstforening og en tre dagers workshop (27.,28.,29. august) der fem fortausområder i Kongsvinger sentrum stilles til disposisjon innenfor gitte rammer, for internasjonalt anerkjente gatekunstnere i samarbeid med elever som har deltatt i grunnleggende kurs.

    KASHINK er en av de få aktive kvinnelige utøverne i den franske street art scenen. Hun bor i Paris, men har reist mye over hele verden og er inspirert av ulike kulturer.
    http://www.kashink.com/

    MRDHEO er en av Portugals mest kjente street artister, han er selvlært (som de fleste) og har malt siden tidlig barndom, fortrinnsvis graffiti. Mr Dheo har dessuten samarbeidet med flere internasjonale merkevarer, men det er gata han ser på som det idéelle stedet for å skape. Han dedikerer seg for det meste til fotorealistiske produksjoner.

    Fabio da Rocha Passos Pinheiro (1980) bedre kjent som LIMPO, er opprinnelig fra Salvador, Brasil, men har vært bosatt i Malmö siden 2009. Hans sosiale engasjement og ståsted er temaet i hans figurative og fargerike bilder, inspirert av livet i en favela (brasiliansk slum). LIMPO har stilt ut på flere gallerier, i tillegg til at hans kommer-sielle oppdrag er mange og kunsten hans pryder flere restauranter, kafeer og barer i Sverige. Han bruker også sin kunst i utdanningssammenheng og gir ulike workshops på skoler og høgskoler.

    PEACETU er kunstnernavnet til brasilianske Rodrigo Vitorio Lisboa Souza (1977). Som 14-åring flyttet familien hans til storbyen Salvador i delstaten Bahia, der Rodrigo raskt startet å utforske graffitikunsten. Han utviklet etter hvert sin svært spesielle stil med abstrakte former og vibrerende farger. Han arbeider med både store vegger, skulpturer og lerreter, som er stilt ut en rekke steder. Han har holdt kurs for barn og unge i Brasil og Norge, hvor han nå er bosatt og i ferd med å avslutte en Bachelor i Produktdesign.
     
    Street Art kontra tagging? Street Art is constructive, Tagging is destructive.
     
     
     
     

    26. april – 11. mai

    Reidar Dreyer

    Maleri

    Vernissage lørdag 26. april kl 12
    Galleri Aamodtgården, Voldgt. 10
    Åpent i tre helger lør. – søn. kl 12 –16
     
     
    Reidar Dreyer er født i Stavanger i 1927, og flyttet til Kongsvinger i 1966 der han var ansatt som kontorsjef ved Kongsvinger sjukehus. Han definerer selv sin kunst som "en slags moderne naturalisme / impresjonisme, basert på konstruktiv billedoppbygging i form og farge".  I de større atelierbildene trer den konstruktive komposisjonen sterkest fram, mens den synes mer kamuflert i de mindre landskapsbildene som er malt ute, direkte foran motivet. Han begynte å male da han var 15 år gammel.
     
    UTDANNELSE: Dreyer har formell kunstutdannelse fra Bjarne Engebrets, Erlend Grøstad og Jørgen Dukans malerskoler, samt fra Nansenskolen.  Han regner seg forøvrig som selvlært.
     
    UTSTILLINGER:  Dreyer har deltatt i en rekke gruppe- og kollektivutstillinger, og han har hatt flere separatutstillinger i Kongsvinger kunstforening.  Han har også stilt ut i Galleri Skårer i Lørenskog, Galleri Leikvin i Nordfjordeid, Galleri Brugt. 1 i Kongsvinger, Galleri Gruset på Namnå, Galleri Fjøset, Åsnes Kunstforening på Sønsterud Gård.
     
    INNKJØPT:  Hedmark Fylkeskommune, Kongsvinger kommune, Arvika kommune i Sverige, Yløjarvi kommune i Finland og samt til  en rekke offentlige og private institusjoner.  
     
     
     
     

    15. mars – 6. april

    Marianne Mannsåker: CHROMA

    Maleri

    Vernissage lørdag 15. mars kl 12
    Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger lør. – søn. kl 12 – 16
     
     

    Som tittelen Chroma antyder, kretser bildene på utstillingen rundt begrepet Farge. Gjennomgående er en malerisk forankring, der også tegning står sentralt. En personlig og assosiativ tilnærming preger arbeidet, både fargemessig og formelt.

    Flertallet bilder er i akryl / pva, gouache, akvarell, pastell og fargeblyant på ulike lerret og papir, men noen er også foto.

    Bildene kan betraktes som abstrakte komposisjoner, med fargens klang-potensiale som viktigste ingrediens. Fargen spenner fra dyp sverte via jordklanger og rene farger til høyeste lys. Fargene er oftest tynt og transparent malt, så underliggende lag lyser igjennom.

    Imidlertid vitner titlene om en ikke helt abstrakt billedverden. Underliggende betydningssjikt av språklig og eksistensiell art kan oppdages, liksom referanser til Mannsåkers mangeårige erfaring med klassisk billedvev. Titlene henleder dessuten til en viktig kunstnerisk inspirasjonskilde i berberfolkets teppekultur. Slik også maleren Paul Klee ble inspirert av berbernes unike teppeskatt, ser man deres betydning for Mannsåkers maleri i dag så vel som for hennes tidligere billedtepper. Andre malere av betydning for Mannsåker er Agnes Martin og Sol leWitt, men også den esoteriske Hilma af Klint og en konseptuell kunstner som Janine Antoni.

    Marianne Mannsåker hadde sin første utstilling i Kongsvinger Kunstforening i 1980, den andre i 1998 og har nå sin tredje separatutstilling i hjembyen. Hun har ellers hatt utstillinger i Kunstnerforbundet og Ram galleri i Oslo, i Bergen og Kristiansand kunstforeninger, Trondheim Kunstmuseum og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Hun har dessuten hatt mange utsmykkingsoppdrag, er innkjøpt av bl.a. Muséet for samtidskunst og Norsk Kulturråd og har mottatt mange stipender i årenes løp.

     

     
     

    8.februar – 23.februar

    MEDLEMSUTSTILLINGEN 2014

    Vernissage lørdag 8. februar kl 12
    Aamodtgården, Voldgt.10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
     
    Det har blitt en fin årlig vintertradisjon i Kongsvinger Kunstforening at foreningens medlemmer inviteres til å stille ut egne arbeider på en åpen salgsutstilling i Aamodtgården. Utstillingsperioden er i år utvidet til tre helger. Også denne gang vil det bli det en variert utstilling med mange teknikker og uttrykk representert.
     
    Utstillingen er populær og forrige år deltok 30 av kunstforeningens medlemmer med i alt 104 utstilte verk. Selv om mange av utstillerne er kunstnere på hobbybasis, velger også flere av distriktets profesjonelle kunstnere å delta.
     
    Utstillingen åpner samme dag som Vinterfestivalen i Kongsvinger går av stabelen. Det er kafé i Historielagets lokaler ved siden av utstillingslokalene, slik at det går an å kombinere et besøk på utstillingen med en kopp kaffe.
     
     
     
     
     
     
     
    2013:
     
     

    2. – 17. november

    SKAPNINGER

    Vernissage lørdag 2.nov. kl 12
    Aamodtgården, Vollgt. 10, Kongsvinger
    Åpent kl 12 – 16 i helgene 2.-3. og 9.-10. og 16.-17.nov.
     
     
     
    I utstillingen Skapninger har kunstnerne sine skapninger – med et underfundig og humoristisk blikk. Dette er skapninger ingen har sett før! Utstillingen viser hvordan leken fabulering kan komme til uttrykk i vakre, vittige eller urovekkende skulpturer med en gjennomført håndverksmessig presisjon. Fantasiprodukter, javel, men ikke helt tatt ut av løse lufta heller, - opphavet finnes både i den tradisjonelle delen av kulturen og i populærkulturen.
    Skapningene opptrer helst i menneskelige og sosialiserte sammenhenger. Kunstverkene reiser spørsmål som: Kan møte med en annen art gjøre det enklere å distansere seg fra det krevende og komplekse ved å være menneske? Vil kunstnerne tydeliggjøre visse menneskelige trekk ved å overføre dem til dyreskapninger eller skal vi se disse kunstneriske uttrykk i sammenheng med den utbredte fantasykulturen? Utstillingen konkluderer ikke, men presenterer et lekent mangfold. Forhåpentlig åpner den for samtaler og flere spørsmål.
     
    Vandreutstillingen Skapninger er produsert av Kunstbanken Hedmark Kunstsenter og ble vist første gang på Aukrustsenteret i Alvdal høsten 2012. Siden den gang har den vært vist i Rendalen, Engerdal, Stor-Elvdal, Åmot, Trysil, Åsnes, Eidskog og Sør-Odal. Lørdag 2. november kl. 12.00 åpner den i Aamodtgården, Kongsvinger kunstforening. Utstillingen består av rundt 20 verk og varierer fra smykkeformat til større, frittstående objekter. I samarbeid med Turnéorganisasjon for Hedmark er det utviklet formidling for ungdomstrinnet ved skolene i Kongsvinger. Formidlingen blir den 6., 12., 13. og 14. november ved Marthe Karen Kampen, som selv er billedkunstner bosatt ved Nordre Billingen.
     
    Utstillere er:
    Tor-Bjørn Adelgren, tre/skulptur.
    Kjetil Aschim, metallobjekter.
    Jim Darbu, keramikk/skulptur.
    Nina Bang Larsen, installasjon.
    Felieke van der Leest, smykkeobjekter.
    Linda Jansson Lothe, keramikk/skulptur.
     
    Utstillingen er et samarbeid med Kunstbanken Hedmark Kunstsenter.

     

     
     

    5. – 27. oktober

    Marthe Karen Kampen:
    LANDSKAP OG FRELSERSKIKKELSER

    Maleri – skulptur
     
    Vernissage lørdag 5.okt. kl. 12
    Aamodtgården, Vollgt.10, Kongsvinger
    Åpent i fire helger lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Marthe Karen Kampen (født 1986 og bosatt på Austmarka) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo 2007 – 2012, der hun vakte berettiget oppmerksomhet allerede på avgangsutstillingen med uvanlig modige og aparte verk. Hun har deltatt på flere utstillinger, bl.a. i Kunstbanken (Hamar), Galleri Format (Oslo), Snake Mountain Gallery (Oslo), Røgden bruk, Audunbakkefestivalen, Sør-Odal Kunstforening og skal være en av fire festival-kunstnere på Junikveld, Børli 2014.
     
    Hennes prosjekter spenner over et vidt spekter av uttrykk: fra tresnitt til tegning, tekstil, maleri, skulptur, readymades og tekst. Arbeidene settes ofte sammen til konstellasjoner med utgangspunkt i rommet der de skal vises. Gjenbruk av arbeider i stadig nye sammenhenger skaper kontinuitet og gir hvert enkelt arbeid skiftende betydninger. Titlene er en viktig del av verket og de innehar en poetisk og absurd dissonans snarere enn en klargjøring av intensjonene. Med humor og abstruse stemninger kan arbeidene bli en kilde til interessante mistolkninger, hvor kunst-historie, samtidskultur og hverdagsliv forenes i en personlig kontekst.
     
    Med referanser til kunstnere som Kjartan Slettemark, Bendik Riis, Terje Bergstad og Matisse kan det se ut som hun har et romantisk forhold til kunstverket, men dette balanseres ved en ironisk og leken holdning. Den postmodernistiske innstillingen  kontrasteres ved en oppriktig fascinasjon av modernistisk maleri og interesse for farge. Et annet aspekt ved kunstnerskapet er referanser til folkekunst og outsiderkunst (Art Brut).
     
     
     
     

    7. – 22. september

    Else Marit Aanerud

    Maleri

    Vernissage lørdag 7. sept. kl. 12
    Aamodtgården, Voldgt 10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Else Marit Aanerud er født 1943 i Grue i Hedmark.Hun driver egen maleskole (Hjerterom Maleskole og Atelier) i Øvrebyen i Kongsvinger. Utdannelsen har hun fra Jørgen Dukans maleskole i Lørenskog gjennom 20 år fra 1984, akvarell ved Nansenskolen og Kyrkerud Folkhøgskola i Sverige. Videre nevnes studieturer i Norge, Hellas, Italia, Spania og Frankrike m. Dukan, Bjørn Engkrog og Mitch Waite.
     
    Aanerud er godkjent Vedic Art-lærer, Bergen 2004. Hennes maleri omfatter olje, akryl og akvarell. Hun maler i mange forskjellige stilarter, men heller mest mot det naturaliske og impresjonistiske. Inspirasjonen hentes fra naturstemninger, avisbilder og egne fotografier. På denne utstillingen har hun bl.a med malerier fra gatepartier i Øvrebyen.
     
     
     
     

    20. juni – 28. juli

    SOMMERUTSTILLINGEN 2013

    Kjell Varvin: USTABILE VARIABLER

    Tegning – skulptur – installasjon

    Vernissage torsdag 20. juni kl. 18.00
    Aamodtgården, Voldgt 10, Kongsvinger
    Åpent daglig kl 12 – 16, mandag stengt.
     
     
    Kjell Varvins omfattende kunstnerskap strekker seg i tid fra debuten i 1964 og til en om mulig stadig tettere utstillingstakt i de senere år. Av nyere høydepunkter skal nevnes: Prisme i Muséet for samtidskunst, utstillinger i Kunstnerforbundet og Galleri Trafo, Tegnebiennalen i UKS, Skulpturbiennalen i Vigelandsmuséet, Welded iron and other drawings i Galleri Erik Steen og Geometry As Image i New York. Hans arbeid er konsekvent og samtidig alltid vitalt overraskende. Møtet mellom tegning og skulptur, i helt suverene komposisjoner, er slående.
     
    Arbeidet er forankret i en klar modernistisk tradisjon, framfor alt i minimalismen. Det formale er autonomt. Foretrukne materialer i skulpturene er sveiset jern, som lar linjen danne volum. For øvrig er ”alt” tillatt. Fargen er nedtonet, det er et svart-grått-hvitt univers som åpenbares. Romlige strukturer står i fokus. Improvisasjon og intuisjon er ledetråder. Han arbeider konsentrert og i høyt tempo. Lar det aktuelle rommet styre valgene av materialer og komponenter.
     
    Slik ”øyeblikkskunst” krever lang erfaring, daglige øvelser og et velutviklet reportoar av muligheter. Elementer flyttes til likevektens bristepunkt, til uvissheten straks før sammenbrudd, der en skjør stabilitet ennå holder strukturen sammen. Konstellasjoner av energi oppstår, i en klar og stille spenning. Varvins oppdrag er rent visuelt. Det er det hele og deri ligger verkets mening.  

    Det skal bli spennende å se hva de klassiskt harmoniske rommene i Aamodtgaarden, et 1700talls hus, vil inspirere Kjell Varvin til av visuelle grep, og en glede å presentere denne steds-spesifikke utstillingen for publikum.
     

     

     
     

    13. – 28. april

    Fei Hong og Svein Evenrud

    Skulptur og maleri

    Vernissage lørdag 13. april kl 12
    Aamodtgården, Voldgt.10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
     
     
     

    9. – 24. mars

    Ragnhild Enge

    Billedvev

    Vernissage lørdag 9. mars kl 12
    Aamodtgården, Voldgt.10, Kongsvinger
    Åpent i tre helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
    Å veve bilder er flere tusen år gammelt. Fra bevarte funn av små koptiske billedvever skapt i begynnelsen av vår tidsregning, ser man at de er vevd med tynn farget ulltråd på tynn linrenning, akkurat som i Ragnhild Enges tepper. Hvorledes linjer og figurer er bygget opp rent teknisk, er omtrent på samme måte fremdeles.

    Ragnhild Enge har sin utdanning fra Sverige. CVen er rikholdig, med innkjøp av bl.a. Statens Konstråd og Sykehuset Innlandet, utsmykkingsoppdrag til Nidarosdomen, Gran Rådhus og Gjøvik Sykehus. Hun har hatt flere separatutstillinger og deltatt på Høstutstillingen og landsdelsutstillingene mange ganger. Neste milstolpe er invitasjon til utstillingen ’Tusen tråder’ i Lillehammer Kunstmuseum til høsten.

    Billedteppene hun vil vise i Kongsvinger er i både store og små formater, og egner seg til så vel offentlige rom som private hjem. Flere av dem er helt nye for denne utstillingen. De er sjeldent fint vevd i klassisk gobelinteknikk og materialene er tynn lin og ull i et rikt spekter av fargenyanser. Billeduttrykket er preget av en malerisk og abstrakt fabulerende tilnærming.
     
     
     
     
     

    2. – 10. februar

    MEDLEMSUTSTILLINGEN 2013

    Vernissage lørdag 2. februar kl 12
    Aamodtgården, Voldgt. 10, Kongsvinger
    Åpent i to helger, lør. – søn. kl 12 – 16
     
     
     
     
     
     
    Arkiv ble opprettet ved inngangen til 2013. Etter dette er alle utstillinger komplett presentert.
    Fra høsten 2012 og bakover står utstillingene for det meste kun ved tidsrom og kunstnerens / utstillingens navn, med noen unntak, der det var mulig å framskaffe bilder.  
     
     

    Aktiviteter

    Levert av WebSite AS